Historisk tidslinje
København har vokseværk
Indtil slutningen af det 19. århundrede var området, hvor Jernbanebyen ligger i dag, havbund og oversvømmede strandenge. Men i 1895 påbegynder mere end 5.000 mand det store opfyldningsarbejde i Kalvebod Strand, hvor en ny godsbanegård og et nyt stort jernbaneværksted skal anlægges.
Ny godsbanegård etableres
I 1901 åbner Statsbanerne den nye godsbanegård og dermed begynder udviklingen af det store område, vi i dag kender som Jernbanebyen. I tilknytning til godsbanegården er anlagt et større remiseanlæg.
De Danske Statsbaner åbner nyt centralværksted
Jernbanen er i en rivende udvikling, og i 1909 åbner De Danske Statsbaner sit nye store centralværksted ved Otto Busses Vej. Den ca. 1 km. lange vej der går gennem Jernbanebyen er opkaldt efter Otto Frederik August Busse (1850-1933), ingeniør og maskindirektør ved De Danske Statsbaner.
Den Gule By opføres
Den Gule By opføres i 1909 for enden af Otto Busses Vej. Den består af 32 boliger til tjenestemænd der arbejdede i De Danske Statsbaners hjælpevognstjeneste, som rykkede ud i tilfælde af uheld på skinnerne. Derfor var alle boliger udstyret med alarmer.
Lyntogsløftehal til ’De Røde Lyntog’
På Centralværkstedet opføres i 1939 en lyntogsløftehal, hvor ’De røde Lyntog’ kan løftes op for reparation og vedligeholdelse. ’De røde Lyntog’ blev indsat i forbindelse med Lillebæltsbroens åbning i 1935.
Krig og kolonihaver
Arealet ved Centralværkstedet nord for Vasbygade blev i mange år anvendt til kolonihaver for Statsbanernes personale, der her kunne supplere deres husholdninger med grøntsager, hvilket især under besættelsen havde stor betydning for jernbanefamilierne.
Godsbanegårdens lokomotivremise moderniseres
I forbindelse med indkøb af nye diesellokomotiver og afskaffelsen af damplokomotiverne opstår der behov for etablering af tidssvarende remisefaciliteter ved Godsbanegårdens maskindepot. Dele af remiseanlægget fra 1901 nedrives, og der opføres nye remisebygninger vest og øst for skydebrohallen. Den 1. etape af moderniseringen står færdig i 1958.
Nyt toldpakhus ved Vasbygade
Som et led i en storstilet ombygning og modernisering af Københavns Godsbanegård opføres i 1964 et nyt toldpakhus ved Vasbygade, mellem Godsbanegårdens maskindepot og H.C. Ørstedværket. Samtidig etableres der nord for Vasbygade værksted og garager for Statsbanernes lastbiler. Kolonihaveområdet må vige for etablering af lastbilværkstedet og Toldpakhuset, og de overskydende arealer udlejes til virksomheder med behov for firmaspor til transport af gods.
Containerterminal til godstransport
Ved indføringen af containere til godstransport opstår der behov for faciliteter, som kan håndtere disse. Containerterminalen, hvor containere med særlige kraner og sidelæssere kan omlæsses fra jernbane til vej, etableres i 1970. I 1980erne udbygges containerterminalen til kombiterminal, så den også kan håndtere de såkaldte landevej/jernbane-kombitransporter med veksellad og road-railere
DSB ophører med at udføre godstransport med tog
Stykgodsdelen af DSB Gods blev pr. 1. aug. 2000 solgt til Danske Fragtmænd, og resten af DSB Gods – dvs. vognladningsdelen – frasolgtes 1. jan. 2001 til Railion-koncernen.
Kombiterminalen ophører
Kombiterminalen ophører og arealerne overdrages i 2008 til Metroselskabet for etablering af et værksteds- og klargøringscenter (CMC) for Metrocityringen
Udlejning af fraflyttede jernbanebygninger
DSB indleder i 2009 udleje af fraflyttede jernbanebygninger på Centralværkstedet til kontorfælleskaber, iværksættere, kreative ildsjæle og meget mere. Gradvist udflyttes DSBs vedligeholdelsesfaciliteter på Centralværkstedet til jernbaneværksteder andre steder i landet.
Kontorfælleskaber, iværksættere og kreative ildsjæle flytter ind
I 2009 begynder DSB med at udleje fraflyttede industribygninger i Jernbanebyen til kontorfælleskaber, iværksættere, kreative ildsjæle og meget mere.
Oehlenschlægersgades Skole genhuses
I september 2018 flytter Oehlenschlægersgades Skole på Vesterbro ind i midlertidige pavilloner i Jernbanebyen, imens skolen gennemgår en omfattende renovering. Skolens genhusning i de midlertidige pavilloner forventes at vare 2,5 til 3 år.
Bydelens nye navn offentliggøres
Grundejerne, DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme, offentliggør 29. maj 2019 bydelens nye navn, Jernbanebyen
Borgerrepræsentationen vedtager Kommuneplan 2019
27. februar 2020 vedtager Borgerrepræsentationen Københavns Kommuneplan 2019, hvilket muliggør udviklingen af Jernbanebyen.
Studerende flytter ind i CPH Village
I september 2020 flytter de første studerende ind i CPH Village – en midlertidig studieby på Otto Busses Vej. Her vil 184 studerende i løbet af efteråret 2020 flytte ind i træboliger opført med fokus på social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed i flytbare, genanvendelige moduler i træ med rekordlavt klimaaftryk.
Økologisk madmekka åbner
I august 2020 åbner BaneGaarden – restaurant og en grøn oase for bæredygtighed og økologi – i de gamle trælader. Ombygningen og restaureringen af de ni gamle trælader sker efter gamle håndværkstraditioner og med bæredygtige materialer og påbegyndte i 2019 i et samarbejde mellem folkene bag BaneGaarden, DSB Ejendomme og Realdania. De ni trælader blev oprindeligt brugt som opbevaringslager til træ.
Arkitektkonkurrence med fem teams
Grundejerne i Jernbanebyen, DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme, igangsætter i november 2020 en arkitektkonkurrence i form af et parallelopdrag med fem tværfaglige teams. Parallelopdraget forventes afsluttet i marts 2021.
Team Cobe vinder arkitektkonkurrence
Ved et arrangement i Jernbanebyen 21. april 2021 blev det offentliggjort, at Team Cobe er vinder af arkitektkonkurrencen. Den blev igangsat i november 2020 som et parallelopdrag med fem tværfaglige teams.
Baneby Konsortiet køber andel
I oktober 2021 blev det offentliggjort, at Freja Ejendomme har solgt deres andel af Jernbanebyen (78.000 m2) til Baneby Konsortiet, bestående af NREP, Novo Holdings og Industriens Pension.