Historisk tidslinje

1895
1901
1909
1939
1958
1964
1970
2000
2005
2009
2018
2019
2020
2021
1895

København har vokseværk

Indtil slutningen af det 19. århundrede var området, hvor Jernbanebyen ligger i dag, havbund og oversvømmede strandenge. Men i 1895 påbegynder mere end 5.000 mand det store opfyldningsarbejde i Kalvebod Strand, hvor en ny godsbanegård og et nyt stort jernbaneværksted skal anlægges.

Ernst Nyrop Larsen - Opfyldning ved Kalvebod Brygge
1901

Ny godsbanegård etableres

 I 1901 åbner Statsbanerne den nye godsbanegård og dermed begynder udviklingen af det store område, vi i dag kender som Jernbanebyen. I tilknytning til godsbanegården er anlagt et større remiseanlæg.

1909

De Danske Statsbaner åbner nyt centralværksted

Jernbanen er i en rivende udvikling, og i 1909 åbner De Danske Statsbaner sit nye store centralværksted ved Otto Busses Vej. Den ca. 1 km. lange vej der går gennem Jernbanebyen er opkaldt efter Otto Frederik August Busse (1850-1933), ingeniør og maskindirektør ved De Danske Statsbaner.

Den Gule By opføres

Den Gule By opføres i 1909 for enden af Otto Busses Vej. Den består af 32 boliger til tjenestemænd der arbejdede i De Danske Statsbaners hjælpevognstjeneste, som rykkede ud i tilfælde af uheld på skinnerne. Derfor var alle boliger udstyret med alarmer.

1939

Lyntogsløftehal til ’De Røde Lyntog’

På Centralværkstedet opføres i 1939 en lyntogsløftehal, hvor ’De røde Lyntog’ kan løftes op for reparation og vedligeholdelse. ’De røde Lyntog’ blev indsat i forbindelse med Lillebæltsbroens åbning i 1935.

Krig og kolonihaver

Arealet ved Centralværkstedet nord for Vasbygade blev i mange år anvendt til kolonihaver for Statsbanernes personale, der her kunne supplere deres husholdninger med grøntsager, hvilket især under besættelsen havde stor betydning for jernbanefamilierne.

1958

Godsbanegårdens lokomotivremise moderniseres

I forbindelse med indkøb af nye diesellokomotiver og afskaffelsen af damplokomotiverne opstår der behov for etablering af tidssvarende remisefaciliteter ved Godsbanegårdens maskindepot. Dele af remiseanlægget fra 1901 nedrives, og der opføres nye remisebygninger vest og øst for skydebrohallen. Den 1. etape af moderniseringen står færdig i 1958.

Lokomotivremisen 1956
1964

Nyt toldpakhus ved Vasbygade

Som et led i en storstilet ombygning og modernisering af Københavns Godsbanegård opføres i 1964 et nyt toldpakhus ved Vasbygade, mellem Godsbanegårdens maskindepot og H.C. Ørstedværket. Samtidig etableres der nord for Vasbygade værksted og garager for Statsbanernes lastbiler. Kolonihaveområdet må vige for etablering af lastbilværkstedet og Toldpakhuset, og de overskydende arealer udlejes til virksomheder med behov for firmaspor til transport af gods.

1970

Containerterminal til godstransport

Ved indføringen af containere til godstransport opstår der behov for faciliteter, som kan håndtere disse. Containerterminalen, hvor containere med særlige kraner og sidelæssere kan omlæsses fra jernbane til vej, etableres i 1970. I 1980erne udbygges containerterminalen til kombiterminal, så den også kan håndtere de såkaldte landevej/jernbane-kombitransporter med veksellad og road-railere

containerterm.23.9.1970
2000

DSB ophører med at udføre godstransport med tog

Stykgodsdelen af DSB Gods blev pr. 1. aug. 2000 solgt til Danske Fragtmænd, og resten af DSB Gods – dvs. vognladningsdelen – frasolgtes 1. jan. 2001 til Railion-koncernen.

2005

Kombiterminalen ophører

Kombiterminalen ophører og arealerne overdrages i 2008 til Metroselskabet for etablering af et værksteds- og klargøringscenter (CMC) for Metrocityringen

2009

Udlejning af fraflyttede jernbanebygninger

DSB indleder i 2009 udleje af fraflyttede jernbanebygninger på Centralværkstedet til kontorfælleskaber, iværksættere, kreative ildsjæle og meget mere. Gradvist udflyttes DSBs vedligeholdelsesfaciliteter på Centralværkstedet til jernbaneværksteder andre steder i landet.

2009

Kontorfælleskaber, iværksættere og kreative ildsjæle flytter ind

I 2009 begynder DSB med at udleje fraflyttede industribygninger i Jernbanebyen til kontorfælleskaber, iværksættere, kreative ildsjæle og meget mere.

image
2018

Oehlenschlægersgades Skole genhuses

I september 2018 flytter Oehlenschlægersgades Skole på Vesterbro ind i midlertidige pavilloner i Jernbanebyen, imens skolen gennemgår en omfattende renovering. Skolens genhusning i de midlertidige pavilloner forventes at vare 2,5 til 3 år.

2019

Bydelens nye navn offentliggøres

Grundejerne, DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme, offentliggør 29. maj 2019 bydelens nye navn, Jernbanebyen

2020

Borgerrepræsentationen vedtager Kommuneplan 2019

27. februar 2020 vedtager Borgerrepræsentationen Københavns Kommuneplan 2019, hvilket muliggør udviklingen af Jernbanebyen.

Studerende flytter ind i CPH Village

I september 2020 flytter de første studerende ind i CPH Village – en midlertidig studieby på Otto Busses Vej. Her vil 184 studerende i løbet af efteråret 2020 flytte ind i træboliger opført med fokus på social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed i flytbare, genanvendelige moduler i træ med rekordlavt klimaaftryk.

Økologisk madmekka åbner

I august 2020 åbner BaneGaarden – restaurant og en grøn oase for bæredygtighed og økologi – i de gamle trælader. Ombygningen og restaureringen af de ni gamle trælader sker efter gamle håndværkstraditioner og med bæredygtige materialer og påbegyndte i 2019 i et samarbejde mellem folkene bag BaneGaarden, DSB Ejendomme og Realdania. De ni trælader blev oprindeligt brugt som opbevaringslager til træ.

2020

Arkitektkonkurrence med fem teams

Grundejerne i Jernbanebyen, DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme, igangsætter i november 2020 en arkitektkonkurrence i form af et parallelopdrag med fem tværfaglige teams. Parallelopdraget forventes afsluttet i marts 2021.

2021

Team Cobe vinder arkitektkonkurrence

Ved et arrangement i Jernbanebyen 21. april 2021 blev det offentliggjort, at Team Cobe er vinder af arkitektkonkurrencen.  Den blev igangsat i november 2020 som et parallelopdrag med fem tværfaglige teams.

2021

Baneby Konsortiet køber andel

I oktober 2021 blev det offentliggjort, at Freja Ejendomme har solgt deres andel af Jernbanebyen (78.000 m2) til Baneby Konsortiet, bestående af NREP, Novo Holdings og Industriens Pension.