Grundejernes vision for Jernbanebyen

DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme udarbejdede tidligt en vision for Jernbanebyen med input fra forskellige fageksperter i en visionsfølgegruppe, og i tæt dialog med en række lokale interessenter. Visionen er efterfølgende blevet konkretiseret i forbindelse med gennemførelse af arkitektkonkurrencen som Team Cobe vandt, og vil blive yderligere konkretiseret ved udarbejdelsen af kommende helhedsplan og lokalplaner.

Jernbanebyen kommer til at rumme alt det bedste ved København: Pladser og grønne områder, hvor Københavnerne kan mødes, gader hvor man kan cykle i flok, små og store erhverv side om side, en verden af gammelt og nyt der vokser sammen. Kontraster, kultur og kreativitet. Kvarterer med hver sin karakter. Kulturmiljøer og bilfri gader som fletter sig sammen med en unik blanding af bevarede bygninger og moderne arkitektur med fokus på bæredygtighed. Fællesskaber om livet i byen, i gaden og i gården. Alt det og meget mere er København, og med Jernbanebyen skriver vi sammen byens næste kapitel.

Grundejernes vision rummer fem hovedprincipper:

1. Vi vil bygge videre på Jernbanebyens særlige kultur, kant og kreative kræfter

Området, hvor Jernbanebyen skal udvikles, rummer allerede et liv, bygninger og fortællinger, der giver stedet en særlig kant. I den nordlige del fortæller Lokomotivværkstedet og en række andre bevaringsværdige bygninger historien om det liv, der har været. Samtidig emmer bygningerne af et potentiale for, at kultur, kreativitet, erhverv og et aktivt hverdagsliv kan smelte sammen. Området omkring de gamle værksteder rummer et særligt potentiale for at blive et aktivt knudepunkt til glæde for bydelen og en attraktion for hele København. I den frodige, vestlige del af området spirer det entreprenante, urbane BaneGaarden frem med rødder i de gamle trælader, og mod øst er der klynger af kreative erhverv, værksteder og startups. Den sydlige del af Jernbanebyen, hvor byudviklingen starter, er til gengæld præget af ubebyggede arealer og dermed uendelige muligheder.

Jernbanebyen bliver en bydel, som er mere end dobbelt så stor som Aarhusgadekvarteret i Nordhavn. Derfor vil vi udvikle kvarterer med forskellige særpræg. Vi vil være tro mod områdets historie og lade Jernbanebyens fremtidige identitet tage afsæt i områdets helt særegne sjæl og kulturmiljø. Det vil vi blandt andet gøre ved at renovere og ombygge eksisterende bygninger og ved så vidt muligt at genbruge materialer fra områdets bygninger, samtidig med at området fortættes med mere byggeri.

2. Vi vil skabe en grøn og urban bydel midt i København

Dele af Jernbanebyens arealer er over årtier knopskudt til grønne områder. I dag kan man nogle steder få oplevelsen af at være i en stille oase midt i storbyen. Det er en særlig kvalitet og en stemning, vi gerne vil bevare og forstærke, når vi udvikler den nye bydel. Over de kommende år vil der vokse en tæt by op omkring større, sammenhængende, grønne, offentlige byrum, og der vil blive bygget boliger til københavnerne med grønne gårdrum og haver. Vi vil udvikle en bydel, hvor bynaturen vokser sammen med den tætte by. Jernbanebyen skal være attraktiv for alle, som gerne vil bo både grønt og midt i byen.

Området skal have flere forskellige typer af grønne flader og arealer, både steder til stille fordybelse, til det aktive fællesskab, samt baner til boldspil og andre aktiviteter. Vi vil lade bynaturen binde bydelens forskellige kvarterer sammen med grønne forbindelser til områder med bevægelse og idræt. Nogle steder vil vi eksperimentere med byggeri, der har grønne terrasser og haver på hustagene til glæde for de af bydelens beboere, der har grønne fingre. Vi vil bevare en stor del af områdets træer, og vi vil plante nye. Det grønne skal træde tydeligt frem mellem husene og på tage og facader. Vi vil vise, hvordan en tæt by kan gå hånd i hånd med grønne løsninger i en grøn og urban bydel i København, vi alle kan være stolte af og vise frem for verden.

3. Vi vil udvikle Jernbanebyen i balance mellem byliv og aktive fællesskaber og det rolige hverdagsliv

Udviklingen af Jernbanebyen skal imødekomme det københavnerne efterspørger: Flere grønne byrum, flere blandede boliger med fokus på bæredygtighed og med aktive fællesskaber mellem beboerne, og mere plads til aktivitet og bevægelse til glæde for unge og ældre. Vi vil udvikle rammerne for et aktivt og fællesskabsorienteret hverdagsliv i byen. Det vil vi blandt andet gøre ved at udnytte nogle af bydelens tagflader på ejendomme og P-huse til boldbaner, legepladser, taghaver og sportsfaciliteter. Vi vil desuden udvikle pladser og byrum mellem bygningerne, som giver mulighed for et rigt udeliv, hvor man mødes om fælles aktiviteter i gården, på gaden og i bydelens grønne områder. Samtidig vil vi skabe plads til rolige områder, som kan give en pause fra byens puls.

Jernbanebyen udvikles i en tid, hvor drømme om livet i byen forandrer sig. Flere ønsker sig et liv i byen, hvor boligen og bilen fylder mindre, og hvor fællesskaber og muligheden for at dele fylder mere. Vi vil udvikle en bydel med et varieret udbud af boligtyper og ejerformer. Jernbanebyen vil rumme mange mindre boliger og almene boliger, som giver flere mulighed for at bo på færre kvadratmeter og leve mere i byens rum, centralt i København. Men også større etageboliger såvel som attraktive rækkehuse skal skabe variation i bydelens skala, højde og arkitektonisk udtryk.

Vi vil arbejde ambitiøst med at udvikle det organisatoriske, fysiske og digitale fundament for, at bydelens fællesskabsorienterede kultur kan vokse sig stærk. Bydelen skal både rumme interessante tilbud for københavnerne og funktioner målrettet hverdagslivet, herunder en skole, institutioner og faciliteter for ældre, som samler aktiviteter på tværs af Jernbanebyen og de omkringliggende bydele. Særligt langs Vasbygade er det oplagt, at Jernbanebyen kommer til at huse store og mellemstore virksomheder med mange arbejdspladser, som vil kunne drage nytte af den bynære beliggenhed tæt på infrastrukturelle knudepunkter.

4. Vi vil udvikle en bydel baseret på klimavenlige og bæredygtige principper

Med etableringen af en helt ny bydel, har København en unik chance for at bringe nyeste viden om miljø- og klimateknologier i spil og fremme byens cirkulære kredsløb og deleøkonomi som et omdrejningspunkt for bydelens udvikling. Derfor vil vi udvikle den nye bydel på bæredygtige og klimavenlige principper. Vi ønsker, at Jernbanebyen skal bygges med løsninger, der kan bidrage til at fremme Københavns overordnede klimamål og desuden gøre bydelen i stand til at imødekomme fremtidens klimaudfordringer. Som en naturlig konsekvens af at være en klimabevidst bydel, DGNB-certificeres Jernbanebyen på både område- og bygningsniveau.

Store dele af Jernbanebyen ligger stationsnært i forhold til både Metro og S-tog. Områdets nærhed til kollektiv transport betyder, at bydelens biltrafik kan minimeres. Med mindre trafik følger mindre støj, og med parkering i fælles P-anlæg er der mere plads til at bygge gaderum med bynatur og byliv.

I Jernbanebyen skruer vi ned for biltrafikken og op for moderne og grønne transportformer med delebilsordninger, elbiler og fremtidens mobilitets-løsninger. Forbindelser til de nærliggende Metro- og S-togsstationer skal styrkes for at gøre det let ikke at tage bilen. Samtidig skal forbindelserne åbne området op mod Vesterbro, Kgs. Enghave, havnearealerne og resten af København.

5. Vi vil udvikle Jernbanebyen sammen med københavnerne og sammen med ildsjæle og investorer med langt perspektiv

Der er store forventninger til Jernbanebyen og mange ildsjæle er engagerede i områdets udvikling. Jernbanebyen skal vokse i dialog og samarbejde med alle dem, der har en interesse i at være med til at udvikle området – eller som gerne vil bidrage med en god idé.

Udgangspunktet for udviklingen er den præmis, at en væsentlig byfortætning nogle steder, er forudsætningen for at kunne realisere mange drømme andre steder.

Vores ambitioner om at skabe byliv og fællesskaber kræver en langsigtet indsats og ikke blot fra byggefelt til byggefelt. Som grundejere søger vi partnerskaber med ildsjæle og investorer med langt tidsperspektiv på engagement i bydelen, og med mod på at eksperimentere og afprøve nye teknologier, så vi sammen kan udvikle en bydel, som også er attraktiv for fremtidens Københavnere.