Helhedsplan

Team Cobes vinderforslag bearbejdes til helhedsplan

Grundejerne DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme har nu igangsat arbejdet med at bearbejde Team Cobes vinderforslag fra arkitektkonkurrencen til en endelig helhedsplan. Denne helhedsplan skal danne grundlag for startredegørelse og lokalplaner for Jernbanebyen. Processen gennemføres i tæt samarbejde med vinderteamet og Københavns Kommune og med løbende inddragelse af lokaludvalg, naboer og andre interessenter.

Følgende er en præsentation af Team Cobes vinderforslag.

Jernbanebyens udvikling skal guides ved hjælp af fem enkle og robuste strategier, der på hver sin vis understøtter bydelens fysiske helhedsplan, og som kan sikre, at bydelens hovedstruktur og grundlæggende kvaliteteter fastholdes over mange år.

Strategi 1 - Grønne frirum

Grønne frirum

I Jernbanebyen fletter det grønne væv sig ind i bystrukturen. Vævet er bydelens nye, grønne form for gader og stræder der i den delvis bilfri bydel sætter fodgængere og cyklister i højsædet, og som bringer træer og grønt helt tæt på alle boliger og arbejdspladser.

Jernbanebyens udvikling skal guides ved hjælp af fem enkle og robuste strategier, der på hver sin vis understøtter bydelens fysiske helhedsplan, og som kan sikre, at bydelens hovedstruktur og grundlæggende kvaliteter fastholdes over mange år.

De grønne frirum definerer et netværk af friholdte, grønne rum, der sammenbinder og skaber en struktur for udviklingen af Jernbanebyen.

11.2 ha offentligt tilgængelige grønne rum friholdes i Jernbanebyen og skaber sammen med vævet en grøn bydel, hvor alle har kontakt til grønne områder lige uden for døren
De grønne frirum definerer et netværk af friholdte, grønne rum, der sammenbinder og skaber en struktur for udviklingen af Jernbanebyen.

Strategi 2 - Vævet

Vævet

Vævet skaber et københavnerkvarter, hvor alle kan bo i det grønne, og hvor ambitionen om at udvikle området som en delvis bilfri bydel bidrager til et aktivt byliv, skaber lokale mødesteder, og giver plads til at sociale fællesskaber kan udfolde sig i byens rum.

Med mindre trafik og veje uden parkering, frigives en masse plads til det grønne og reducerer vejarealet med op til 50% Gaderne bliver til grønne korridorer som bringer frisk luft og frodig bynatur ind i kvarteret, skaber merværdi for mennesker, et behageligt byklima, fremmer biodiversitet og tilhørende insektliv.

De grønne spor sammenbinder området og bliver et socialt grønt rum for områdets beboere og besøgende, hvor der skabes uformelle mødesteder. Transformationen af en eksisterende hal bliver til en overdækket kvarterplads, integreret i byens væv.

Jernbanebyen er placeret i og omkring flere forskellige dominerende støjkilder, og derfor er det afgørende for udviklingen af området at håndtere støjen for at skabe et godt bomiljø

Det grønne væv forlænger Kalvebod Brygges grønne urbane stræk og forgrener sig ind i området som et delta af grønne rum og forbindelser
Vævet skaber et københavnerkvarter, hvor alle kan bo i det grønne, og hvor ambitionen om at udvikle området som en delvis bilfri bydel bidrager til et aktivt byliv, skaber lokale mødesteder, og giver plads til at sociale fællesskaber kan udfolde sig i byens rum.
En eksisterende overdækket hal transformeres til en overdækket kvartersplads, hvor et orangeri med en lokaldrevet café vil være katalysatoren for byliv.
De primære grønne forbindelser bliver også de primære forbindelser for cyklende og gående. Føreløse busser binder byen enkelt op på den kollektive trafik, der nåes på under 5 min. med maks. afstande på 400 m til bopæl.

I det delvis bilfrie Jernbanebyen parkeres bilen i parkeringshusene som er lokaliseret i periferien af området, hvorfra man kan skifte til enten en dele-ladcykel eller alm. dele cykel til at fragte sine dagligdagsvarer til et mobilitetspunkt i nærhed til sin hoveddør.

Strategi 3 - Perlekæden

Perlekæden

Perlekæden afbøder støjudfordringen, og gør løsningerne til en attraktion, og til et positivt, grønt bidrag til oplevelsen af Jernbanebyen. Perlekæden er ikke one size fits all, men er en robust og varieret tilgang til håndtering af støj fra omgivelserne.

Støjhåndtering bliver en varieret og oplevelsesrig samling af forskellige funktioner, som danner en markant kant udadtil, og en beskyttet kant indadtil i bydelen.

Jernbanebyen er placeret i og omkring flere forskellige dominerende støjkilder, derfor er det afgørende for udviklingen af området at håndtere støjen for at skabe et godt bomiljø
Perlekæden består af en række lokale løsninger espalierer af grønne facader, transparente skærme, boligbebyggelser med støjbeskyttede svalegange, strategisk placerede p-huse og erhvervsbygninger, mv.

Boliger

En fælles svalegang der ikke forbinder mere end eksempelvis 4-6 lejligheder, kan skabe et lokalt fællesskab og en grøn støjskærm imod Vasbygade.

Grønt P hus

P-huset skærmer områder bagved mod støj, og de grønne vægge giver plads til biodiversitet.

Det vertikale parkrum

Skaber en attraktion for hele nærområdet med en vertikal park mellem træerne.

 

Strategi 4 - Hverdagsbyen

Hverdagsbyen / Kvartererne

Bydelen inddeles i forskellige kvarterer, der opstår naturligt ud af hvert enkelt steds specifikke kvaliteter og udfordringer, og som er defineret af de grønne frirum. Kvartererne kan udvikles hver for sig med hver sin distinkte egenart, der tilsammen skaber en varieret levende bydel.

Forskelligheden i kvartererne sikrer en variation af muligheder for at tiltrække forskellige beboergrupper og fællesskaber til Jernbanebyen, og differentiere og målrette hvert enkelt kvarters lokale egenart til en særlig del af en større helhed.

Jernbanebyen byprofil skaber en sammenhæng med den øvrige del af bystrukturen og afslutter forløbet af højere huse på Kalvebod brygge fra øst og Sydhavnens lavere skala i vest.
De forskellige kvarterer møder deres lokale miljøer fra den tæt-lave bebyggelse ved den gule by til de højere bygninger der møder Kalvebod brygges tårne.

Jernbanebyen byprofil skaber en sammenhæng med den øvrige del af bystrukturen og afslutter forløbet af højere huse på Kalvebod brygge fra øst og Sydhavnens lavere skala i vest.
Banegårdskvarteret
I Banegårdskvarteret er der plads til det alternative og det selvgroede. Bebyggelsen møder skalaen fra den Gule By og rummer små matrikler, som kan være tilgængelige for små og mellemstore projektudviklere eller byggefællesskaber.
Centralværkstedet
Jernbanebyens hjerte ligger i Centralværkstedet. Den arkitektoniske egenart bygger på den rige historie og arv,  som stedet rummer, og den eksisterende bebyggelse forstærkes af nye bebyggelse, som enten låner fra arven eller skaber kontrast. Centralværkstedet organiseres omkring de store værksteder, men i midten forskydes forløbene, så man kan ’fare vild’, og gå på opdagelse i de små gader.
Bykvarteret
Ankommer man til Jernbanebyen fra Dybbølsbro, møder man Byg-kvarteret, som tydeligt viser hvordan værkstedsarven kan integres i en blandet bydel. Her omdannes den eksisterende Skydebrohal over tid til nye værksteder, side om side med kreative kontorer, forskellige boligtyper og institutioner.
Sydvestpassagen

København får en ny, grøn cykelrute som vil koble sig på Jernbanebyen i sydvest og slynge sig gennem Jernbanebyens nye aktive banenatur. Mødet med Jernbanebyen i Sydvestpassagen er præget af denne aktive, sunde og grønne vision med aktive byrum, fitnessarealer i stueetagen og aktiv træning på toppen af parkeringshuset.
Kilen
Centralt i Jernbanebyen ligger kvarteret Kilen. Den blandede bydel åbner sig op mod to indre grønne rum, bydelspladsen og kvartersparken, som bliver rammen omkring det gode fællesskab i byen.
Sporkvarteret
I Sporkvarteret er det gaderummet som er attraktionen og som viser vejen for en helt nye måde at bo i byen på. Hele kvarteret er præget af de svungne grønne gader med plads til ophold, leg og bevægelse. Midt i bydelen danner den eksisterende bygningsstruktur rammen om en fantastisk nyt overdækket byrum, som året rundt kan rumme events for både det lokale fællesskab og for begivenheder for hele København.

Forskeligheden i kvartererne sikrer en variation af muligheder for at tiltrække forskellige beboergrupper og fælleskaber til Jernbanebyen, og differentiere og målrette hvert enkelt kvarters lokale egenart til en særlig del af en større helhed.

Strategi 5 - Værkstedsbyen

Værkstedsbyen

Værkstedsbyen bringer arven fra områdets producerende og arbejdende fortid videre ind i fremtiden. Bydelens karakterfulde bygningsarv bevares og transformeres, og de nye værksteder skaber grobund for det spirende vækstlag af startups, kreative producerende kræfter og kultur i bydelen som helhed.

Eksisterende bygninger transformeres således, at der opnår nyt liv og en meningsfuld funktion, på en måde der er respektfuld og ikke museal.

Værkstedsbyen bringer arven fra områdets producerende og arbejdende fortid videre ind i fremtiden. Bydelens karakterfulde bygningsarv bevares og transformeres, og de nye værksteder skaber grobund for det spirende vækstlag af startups, kreative producerende kræfter og kultur i bydelen som helhed.
Fra vognværksted til bibliotek og kulturhus
Fra vognværksted til bibliotek og kulturhus
Fra vognværksted til bibliotek og kulturhus
Fra vognværksted til bibliotek og kulturhus